E-loket stelt documenten 24u/24u ter beschikking

Voor een stad als Brussel is het een hele uitdaging om de vele aanvragen voor administratieve documenten zoals het attest van gezinssamenstelling te verwerken. Vanaf nu kan de Brusselse burger 21 van zulke documenten onmiddellijk thuis afdrukken, zonder zich te verplaatsen naar het loket.

Elke Brusselaar met een pc die is uitgerust met een kaartlezer voor een elektronische identiteitskaart (eID) en in het bezit van zijn pincode kan op deze manier 5 attesten thuis afdrukken via de website van de Stad Brussel (eloket.brussel.be): de attesten van gezinssamenstelling, leven, nationaliteit, inschrijving en woonst. De attesten zijn wettelijk ook helemaal in orde.

De keuze om zich meer en meer te richten tot de technologieën van de toekomst heeft zijn nut aangetoond in 2016. Meer dan 65% van het totaal aantal administratieve documenten werd via het e-loket aangevraagd.

Bovendien, om de digitale kloof te helpen overbruggen, werden 20 terminals voorzien op strategische en gemakkelijk bereikbare plaatsen. Personen, die geen computer en/of kaartlezer hebben, kunnen aan deze afhaalpunten hun getuigschriften en documenten bekomen. Zo’n terminal is eveneens voorzien in de loketzaal van het Administratief Centrum en de gedecentraliseerde antennes in Laeken, Neder-Over-Heembeek en de Louizawijk.